Frans
Le portrait
1
Breda: De Geus, 2010
252 p.
9789044512731 (hardback)

Zegt de ene Rothschild tegen de andere: 'Ik ben in de eerste plaats Fransman, dan republikein en pas in de laatste plaats Jood'. 'Dat is niet erg', antwoordt de andere, 'zoals je misschien weet, lees je in het Hebreeuws van rechts naar links'. Dit gesprek vindt plaats luttele weken voordat de Wehrmacht Frankrijk zou binnenvallen en de pauselijke nuntiatuur in het land snel al zijn miljoenen van de Rothschildbank haalt.
Centraal in deze roman over de Rothschilds staat het portret van barones James de Rothschild (roepnaam Betty), van de hand van de grootste schilder van die tijd, Jean-Dominique Ingres, waarop een poezelige dame, gekleed in een wonderlijk mooi geschilderde japon van roze zijde, de toeschouwer met een door melancholie getemperde ironische blik aankijkt. Het is door deze ogen dat Pierre Assouline, intelligent chroniqueur van het nabije verleden, een beeld schetst van twee eeuwen familiegeschiedenis. De Rothschilds waren de succesvolste bankiersfamilie aller tijden en w…Lees verder
De Franse auteur Pierre Assouline (1953) werd bekend als literair journalist en biograaf, maar manifesteert zich recentelijk steeds meer als romanschrijver. Dat hij ook in zijn romans de biograaf blijft wordt fraai geïllustreerd in 'Het Portret', waarin hij de geschiedenis vertelt van de Rothschild-dynastie. Hij doet dit door de ogen van een schilderij, het portret dat Ingres vervaardigde van de in 1886 overleden barones Betty de Rothschild. Het sprekende portret zal zich overgeven aan observaties vanuit de vele locaties waar ze terecht kwam, hier commentaar op leveren en aldus persoonlijk getinte geschiedenis schrijven. Dit op het eerste gezicht enigszins gekunstelde vertellersprocédé levert dankzij een uitputtende en toch terloops gebrachte documentatie een boeiend verhaal op waarin de wederwaardigheden van het niet vanzelfsprekend sympathieke bankiershuis en het alledaagse culturele leven met vele beroemde salongasten tot leven komen. Bovendien is de biografische roman door dit uit…Lees verder