2
Antwerpen: Manteau, 2007
306 p.
9789022321430 (paperback) 9789022321447

Barokke bende

Aspe op schattenjacht

Twee keer ontmoette ik de onlangs overleden Britse misdaadschrijver Michael Dibdin. Telkens vroeg hij me hoeveel afleveringen zijn Italiaanse inspecteur Aurelio Zen nog mee kon. Het bleek een vraag die hem voortdurend bezighield. Zelf hield hij het op vijf, vrienden hielden het bij tien, het werden er uiteindelijk elf. Om verveling tegen te gaan liet Dibdin Zen zowat in alle Italiaanse regio's werken, van Sicilië tot de Alpen. Hij schreef ook een aantal romans zonder Zen of heerlijke pastiches op victoriaanse detectives.

Reeksen hebben zo hun voordeel. Zo moet je niet telkens een nieuw personage introduceren. En vooral: de uitgevers horen na een eerste succes de kassa rinkelen. Maar reeksen leiden op een enkele uitzondering na tot saaiheid, tenzij je natuurlijk verslaafd wordt. Legendarisch is de Perry Mason-reeks van de Amerikaan Erle Stanley Gardner. Hij publiceerde 82 romans en honderden kortverhalen over de superadvocaat uit Los Angeles en gebruikte v…Lees verder

In alweer het twintigste deel van deze reeks worden commissaris Van In en inspecteur Versavel van de politie in Brugge geconfronteerd met de mysterieuze dood van een oude man. Wanneer kort daarop een moord wordt gepleegd, worden ze geleid naar een genootschap dat zichzelf ‘De gezellen van de Brugse Beer’ noemt. Een genootschap dat zich niet snel prijsgeeft en waarvan de leden meer geheimen en theorieën hebben dan Van In kan bedenken. Alles lijkt met elkaar verbonden te zijn en een oplossing voor de moorden is niet snel te vinden. Zal Van In het dit keer niet bij het rechte eind hebben? Het verhaal is intrigerend en mysterieus tegelijk. Het duurt niet lang voordat de lezer Van In doorziet en zijn werkwijze waardeert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de boeken van Pieter Aspe verfilmd zijn tot een televisieserie en dat hij driemaal genomineerd werd voor de Hercule Poirotprijs (eenmaal gewonnen). Duidelijke druk.

Over Pieter Aspe

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door PieterDP

Pieter Aspe, pseudoniem van Pierre Aspeslag (Brugge, 3 april 1953), is een Vlaams schrijver.

Pieter Aspe studeerde aan het Sint-Leocollege in Brugge. Hij is voltijds auteur sinds 1996. Daarvoor werkte hij onder andere als magazijnier, verkoper, seizoenagent bij de zeevaartpolitie, fotograaf en studiemeester. Hij was ook enkele jaren conciërge van de Heilig-Bloedkapel in Brugge. In 1976 was hij kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op de dissidente lijst 'Christen democraten' maar hij werd niet verkozen.

Begin augustus 2006 kreeg Pieter Aspe een hartaanval en zakte op straat in elkaar. Hij werd met spoed in het ziekenhuis opgenomen en geopereerd. Er werden drie overbruggingen op zijn kransslagaders geplaatst. Na deze operatie ontstond opschudding toen Aspe en zijn behandelend cardioloog voor het oog van de pers elk een glas Duvel dronken, waarbij de cardioloog beweerde dat dit goed zou zijn voor As…Lees verder op Wikipedia