Tsjaikovskistraat 40 : roman
Pieter Waterdrinker
[Amsterdam]: Nijgh & Van Ditmar, 2017
431 p.
9789038804132 (hardback)

De geschiedenis rijmt

Roman. Pieter Waterdrinker mengt het verhaal van zijn leven met de verhalen van zijn straat in Sint-Petersburg. Het uitzinnige toen en het even uitzinnige nu in Rusland komen tot leven in Tsjaikovskistraat 40.

Het had een boek over de Russische Revolutie van 1917 moeten worden. Maar Pieter Waterdrinker (56), die al tien boeken schreef waarin 'zijn' Rusland een prominente rol speelt, had er geen zin in, meer nog, het lukte hem niet. Dat resulteerde paradoxaal genoeg in Tsjaikovski­straat 40, een meesterwerk over liefde, boeken, katten, politieke avonturiers, geschiedenis, drank en spoken. En over Rusland, het land waar de auteur al een kwarteeuw woont en waar hij zielsveel van houdt, hoewel hij er soms ook met slaande deuren weer weggaat.

Pieter Waterdrinker woont in de straat die de titel van zijn recentste boek is. Deze Tsjaikovski is niet de componist, maar een figurant in de Russische Revolutie. De straat ligt in het hart van Sint-Petersburg, de sprookjesachtige citadelstad die meer dan driehonderd jaar geleden door tsaar Peter de Grote werd gesticht. De huizen worden bevolkt door de spoken van de recente geschiedenis. Vlakbij …Lees verder

Morrend en spottend sleept Pieter Waterdrinker de lezer mee door zijn wonderbaarlijke Rusland

Tegelijkertijd krijgen wij, de 'hypocriete mazzelaars' uit het Westen, de volle laag.

Honderd jaar geleden marcheerden muitende militairen, arbeiders met sabels, opgeschoten jongens en kinderen met bajonetten door de Tsjaikovskistraat in Sint Petersburg, op weg naar het nabijgelegen paleis waar destijds de Doema zetelde. De tsaar werd afgezet en een aantal maanden later nam Lenin de macht over.

In diezelfde straat, die 'slagader' van de Russische revolutie, woont nu al jarenlang Pieter Waterdrinker (1961) die ons in zijn negende roman, Tsjaikovskistraat 40, door een woelige Russische eeuw gidst. Met tegenzin, dat wel. Hij heeft het gehad met 'de intens corrupte Nederlandse literaire wereld'. Het is dat zijn uitgever vraagt om 'een boekje' net op het moment dat zijn sympathieke zwager bij hem aanklopt voor een lening.

En dus besluit hij mopperend 'dat pleurisboek over die revolutie' te gaan schrijven, terwijl hij er nota bene al een boek over geschreven hééft: Lenins balsem (2013), dat door gedoe bij uitgeve…Lees verder

Pieter Waterdrinker (1961) staat na negen boeken vermoedelijk in de top 5 van miskende romanciers in Nederland. Nooit een grote prijs, nooit een waanzinnige bestseller. Dat gebrek aan erkenning ervaart hij blijkbaar zelf ook als onrechtvaardig, want in deze 'autobiografische vertelling' geldt het Hollandse prijzencircuit als 'corrupt'. De rode draad in deze roman is de ellende die een schrijver zich op de hals haalt door van zijn uitgever een voorschot van tienduizend euro te vragen voor diens bestelling van een heel 'persoonlijk' boek naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de Russische revolutie van 1917. Hij heeft eigenlijk geen zin meer in schrijven over Rusland en de Sovjetunie, waarvoor de belangstelling in Nederland blijkbaar heel matig is. Maar zijn zwager heeft het geld nodig en de ziekten van poes Ljolja kosten ook een fortuin. Hij komt op het briljante idee om van de Tsjaikovskistraat 40 in Sint-Petersburg het epicentrum van historische gebeurtenissen én van zijn e…Lees verder

Over Pieter Waterdrinker

CC BY 3.0 - Foto van/door Julia Klotchkova

Pieter Waterdrinker (Haarlem, 17 oktober 1961) is een Nederlandse schrijver en journalist. Waterdrinker is geboren als Pieter Arie Johannes van der Sloot, Waterdrinker is de achternaam van zijn moeder die hij later officieel aannam.

Waterdrinker groeide op in een familiehotel in Zandvoort. Hij studeerde Russisch, Frans, en Nederlands Recht aan de Universiteit van Amsterdam, woonde daarna lange tijd op de Canarische Eilanden en werkte als journalist voor onder meer De Telegraaf, de VPRO en Vrij Nederland. In 1996 vestigde de auteur zich in Rusland, waar hij in hoog tempo onder de achternaam van zijn moeder zijn boeken begon te publiceren die opvielen door de on-Nederlandse thematiek en toon.

Waterdrinker woont al twintig jaar samen met de Russische filologe en kookboekenschrijfster Julia Klotchkova, afwisselend in Moskou en Sint-Petersburg.

In 2018 was Waterdrinker te gast in het progr…Lees verder op Wikipedia