Popmuziek
Comeback!
Rick De Leeuw
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2004
160 p.
90-388-4563-4

Rick de Leeuw, gewezen zanger van het behoorlijk succesvolle Tröckener Kecks, lijkt hopeloos op zoek naar een nieuwe carrière. Schnabbels als een zitje in 'De Laatste Show' en medecommentator bij allerlei sportprogramma's kunnen hem nog worden vergeven, maar het schrijven van boeken zou de man beter aan anderen overlaten. Dit nieuwe, derde boekje van zijn hand slaat nl. alles: abominabele taal, desastreuze woordspelingen, ongeloofwaardige plotwendingen, een volledig ontbreken van enige vorm van eindredactie en een soort rock-'n-rollnostalgie waar alleen fervente dromers in hun bespiegelingen over seks en drugs in het wilde toerleven wat aan hebben. In heel korte hoofdstukjes worden snippers uit het leven van een uitgebluste muzikant verteld, die probeert een boek te schrijven over zijn alter ego die wel een succesvolle carrière in de muziek aan het uitbouwen is. Het lijkt alsof De Leeuw vooral zijn eigen frustraties probeert te verwoorden. Vooral door de oeverloze clichés van gehaaide…Lees verder
In dit prozaboek van zanger (Tröckener Kecks) en schrijver Rick de Leeuw (1960) probeert een oude zanger een comeback als pop-artiest te maken. Ook wil hij de memoires van zijn eerdere, succesvolle, pop-verleden te boek stellen. Daartoe roept hij een papieren alter ego tot leven. Grappig is dat dit boek - is het trouwens een roman of een verhalenbundel? - op verschillende wijzen naar zichzelf verwijst. Het is voor de oude zanger een moeizame terugkeer naar de top. In stamcafé 'De laatste pomp' is het dat nostalgie, verlangen, liefde, ambitie en levensonmacht weggedronken worden. Hoewel verschillende losse 'verhalen' (oorspronkelijk gepubliceerd in muziektijdschrift 'Aloha') aardig zijn, mist het boek aan dwingende structuur om als geheel te overtuigen. Eerder verscheen de roman 'De laatste held'. Paperback; normale druk.

Over Rick De Leeuw

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Ledeir

Rick de Leeuw (Haarlem, 10 november 1960) is een Nederlandse schrijver, dichter, zanger, presentator, acteur en muziekproducer.

Carrière

Muziek

De Leeuw is bekend geworden als zanger van de Tröckener Kecks. Hij heeft twintig jaar in deze groep gespeeld, tot en met 2001.

De Leeuw toerde vanaf februari 2004 met Jan Hautekiet aan de vleugel langs Vlaamse en Nederlandse theaters met een programma vol verhalen, gedichten en muziek. Van deze voorstelling verscheen in de zomer van 2004 een dvd, simpelweg Hautekiet & De Leeuw geheten.

In 2006 speelden Hautekiet en De Leeuw een lange reeks try-outs in Vlaanderen ter voorbereiding op hun tweede voorstelling, Het leven is nog nooit zo mooi geweest, die in het najaar van 2006 in première ging.

In 2007 gingen De Leeuw en Jan Hautekiet de studio in voor hun debuut-cd. Het resultaat, getitel…Lees verder op Wikipedia