Rien Broere
Illustrator
Riske Lemmens
Wielsbeke: De Eenhoorn, 2008
88 p. : ill.
9789058384812

Fleur is met haar ouders naar een nieuwe buurt verhuisd en wel naar de 'Fer. Légerstraat'. Omdat het makkelijk is de straatnaam verkeerd uit te spreken, zegt iedereen er 'Verlegenstraat' tegen. De eerste weken woont Fleur in een camper met haar ouders, totdat het huis eindelijk helemaal klaar is en ze daar kunnen gaan wonen. Fleur doet erg hard haar best om vrienden te worden met de buurtkinderen. De eerste keer dat ze de kinderen ziet staan aan de boom in de Verlegenstraat gaat ze er meteen op af. Alleen maakt ze een aantal radslagen in plaats van gewoon te wandelen, en de anderen vinden dat maar niets. Thuis durft ze echter niets te laten merken en vertelt ze haar ouders over de geweldige tijd die ze beleeft met haar nieuwe vrienden. Fleurs moeder beslist daarom een feest te houden voor Fleurs nieuwe vrienden, maar Fleur durft niemand uit te nodigen. Als blijkt dat niemand opdaagt voor het feest gaan de poppen aan het dansen en willen haar ouders een uitleg voor het 'onbeleefde gedr…Lees verder
Fleur is pas verhuisd naar de Fer.(nand) Légerstraat (naar de Franse schilder), die de Verlegenstraat wordt genoemd, en ze verdwaalt. Ze doet te zeer haar best nieuwe vriendschappen aan te gaan, waardoor ze alleen komt te staan en verstrikt raakt in haar eigen leugens. Met humor en vaart, in korte zinnen geschreven, chronologisch verhaal dat goede identificatiemogelijkheden biedt met de fantasierijke hoofdpersoon. Origineel taalgebruik ('het tringelingelingvinkje') en mooie beeldspraak ('het hoesten van een oud brommertje'). Verzorgde uitgave met rustige lay-out, duidelijk lettertype en indeling in hoofdstukken. Verrassende houtskooltekeningen, overwegend paginagroot en heel passend, evenals het aantrekkelijke omslag met Fleur op een oranjekleurige achtergrond. Een aanwinst voor kinderen vanaf ca. 9 jaar.

De Verlegenstraat

Wanneer Fleur naar een nieuwe buurt verhuist, doet ze er alles aan om nieuwe vrienden te maken. Ze laat zien waar ze goed in is, ze is vrolijk en ze is helemaal zichzelf: een erg vlotte, spontane meid. Toch lijken de kinderen in haar buurt al snel niet meer met haar te willen spelen. Fleur durft dit niet tegen haar ouders te zeggen en wanneer deze een feestje willen geven voor de buurtkinderen breekt het angstzweet haar dan ook uit. Onverwacht biedt dit feestje (of het mislukken ervan) Fleur toch een nieuwe kans. Uiteindelijk slaagt ze erin om wel vrienden te worden met de buurtkinderen, gewoon door zich zo gewoon mogelijk te gedragen. En dan volgt er natuurlijk nog een feest, een echt feest deze keer … De schrijfstijl en het taalgebruik van dit boekje zijn vrij Nederlands en daardoor soms vreemd voor Vlaamse lezertjes. ‘De Verlegenstraat’ leest vlot weg, maar blijft ook erg oppervlakkig en voorspelbaar. Het verhaal biedt weinig verrassing en de prenten laten na daar iets beters aa…Lees verder

Over Rien Broere

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door bibliotheekzwartewaterland

Rien Broere (Roosendaal, 2 augustus 1953) is een Nederlandse schrijver van romans en kinderboeken.

Broere bracht zijn jeugd door in het West-Brabantse Roosendaal. Na de middelbare school ging hij naar de pedagogische academie. In 1974 vertrok hij naar Den Haag, waar hij acht jaar werkte als onderwijzer aan een basisschool in de Schilderswijk. In 1982 verhuisde hij naar Almere, waar hij directeur werd van een basisschool. Al vanaf het begin dat hij in het onderwijs werkte, hield Broere zich bezig met schrijven; aanvankelijk waren dat vooral cabaretteksten.

In 1987 verscheen zijn debuutroman Illusies bij uitgeverij De Harmonie in Amsterdam. In totaal verschenen vijf romans bij deze uitgever Naast het genoemde Illusies, publiceerde hij De opgraving (1989), Meesterwerk met brief (1991), Een hand op het graf van Massaro (1994) en De voorstelling (1998).

In 1991 koos hij definitief voor het schrijverschap. Samen met zi…Lees verder op Wikipedia