Expressionisme
Shulamith Behr
Expressionism
Bussum: Thoth, 2000
80 p. : ill.
90-6868-258-X

De term 'expressionisme' werd oorspronkelijk gebruikt om een groep Franse kunstenaars aan te duiden die in 1911 tentoonstelde in Berlijn. Mede door de Eerste Wereldoorlog werd het expressionisme al gauw beschouwd als een puur Duitse aangelegenheid, of in elk geval een noordelijke, 'Germaanse' stroming. In tegenstelling tot de andere delen in deze reeks, gaat de auteur hier niet zozeer in op de esthetische eigenschappen van de kunstrichting, als wel op de reeks instituties en werkwijzen die het 'symbolische universum' van de expressionistische avant-garde vormden: de sociale en politieke positie van de kunstenaars, hun verhouding met officiële of professionele verenigingen en hun zoektocht naar nieuwe beschermheren en tentoonstellingsruimten. Die cultuursociologische invalshoek maakt dit boekje origineel, maar minder geschikt als introductie. Er worden bovendien nogal wat namen van randfiguren in gedropt, die voor een niet-gespecialiseerde lezer weinig terzake doen.

Afgezien va…Lees verder
De schrijver begint met de discussie over het begrip 'expressionisme' in de theoretische kunstliteratuur en wijst op de rijke voedingsbodem voor deze kunstvorm in de Duitse cultuur van rond 1900. Vervolgens worden in een reeks hoofdstukken rond centra als Dresden, München en Berlijn, de authentieke en vernieuwende esthetiek van expressionistische kunstenaars, hun in die woelige jaren steeds veranderende sociale en politieke positie, hun verhouding tot officiële verenigingen en artistieke groepen en hun zoektocht naar afzet door middel van handelaren, verzamelaars en tentoonstellingen, behandeld. De schrijver heeft recente literatuur op een goed leesbare manier verwerkt. De bibliografie is uitstekend en het boekje heeft vele goed gekozen kleurenafbeeldingen. De uitgave geeft in compacte vorm een goed beeld van de nieuwste kunsthistorische inzichten in het Duits expressionisme. Alleen de vertaling is soms te dicht bij de oorspronkelijke Engelse tekst gebleven.