Plath, Sylvia
The bell jar
Sylvia Plath
London: Faber and Faber, [2009?]
234 p.
9780571081783 (paperback)

Esther Greenwood, een projectie van de schrijfster, is twintig en intelligent. Met een beurs studeert zij aan een college. Daarnaast schrijft ze. Met enkele verhalen heeft zij een prijs gewonnen die bestaat uit een maand luxueus leven in New York en werken bij een befaamd redactrice. Als ze hierna thuiskomt, blijkt ze te zijn afgewezen voor de schrijfcursus van een beroemd schrijver. Ze verliest al haar zekerheden en probeert zelfmoord te plegen. Ze wordt net op tijd gered en moet maanden in een psychiatrische kliniek blijven. De Amerikaanse Sylvia Plath (1932-1963) leefde de laatste acht jaar voor haar zelfmoord op 30-jarige leeftijd in Engeland. Haar faam rust op zeer persoonlijke gedichten, verhalen en deze autobiografische roman, waarin ze enerzijds vrolijk, kritisch en satirisch mensen en instituties bekijkt, maar anderzijds haar grote angsten niet verbergt, zodat ze als het ware haar latere zelfmoord verklaart. Ontroerende en boeiende roman. Kleine druk.

Over Sylvia Plath

Sylvia Plath (Boston (Massachusetts), 27 oktober 1932 – Londen, 11 februari 1963) was een Amerikaanse dichteres, romanschrijfster en essayiste. Hoewel ze vooral bekend is om haar poëzie, oogstte ze ook faam met haar semiautobiografische roman The Bell Jar ("De glazen stolp"), waarin haar worsteling met depressies gedetailleerd wordt beschreven. Na haar zelfmoord is ze voor velen een icoon geworden.

Leven

Sylvia Plath werd geboren in Jamaica Plain, een buitenwijk van Boston. Haar talent uitte zich al vroeg, ze schreef haar eerste gedicht toen ze acht jaar oud was. Haar vader Otto Plath, hoogleraar zoölogie en Duits, en auteur van een boekje over hommels, overleed rond die tijd, op 5 oktober 1940. Plath zette haar literaire aspiraties door, probeerde gedichten en verhalen in Amerikaanse tijdschriften gepubliceerd te krijgen en oogstte enig succes.

Sylvia leed gedurende haar gehele volwassen leven aan een ernstige vorm va…Lees verder op Wikipedia