Vanaf 12-14 jaar
De huid van de beer
Sylvia Vanden Heede
Tielt: Lannoo, 1994
120 p.
90-209-2348-X

Hille, een gevoelig meisje van dertien, woont in de negende eeuw met haar familie op een terp aan de ijzerbaai (Noordzeekust). Als hun hoeve door de Noormannen wordt overvallen en platgebrand, overleven alleen het meisje, haar trouwe hond, een knecht en haar oudere broer. Hille gaat samen met haar hond op zoek naar haar broer, die uit angst is gevlucht. Na een barre tocht komt ze uiteindelijk terecht bij Judith (dochter van Karel de Kale) die getrouwd is met Baldwin (Boudewijn I van Vlaanderen). Grotendeels vanuit het perspectief van de hoofdpersoon wordt een boeiend beeld geschetst van een minder bekende periode die door zorgvuldige documentatie een genuanceerde kijk geeft op het leven in die tijd. Een voor- en nawoord en een korte, extra toelichting, alsmede uitleg van woorden d.m.v. voetnoten vullen de verwerkte informatie aan. Jammer dat de twee topografische kaartjes (toen en nu) van de Vlaamse kust wel erg summier zijn. Vanwege de niet echt eenvoudige tekst, de volle bladspiegel…Lees verder

Over Sylvia Vanden Heede

Sylvia Vanden Heede (Zwevegem, 25 augustus 1961) is een Vlaams kinderboekenschrijfster.

Sylvia Vanden Heede groeide op in een groot West-Vlaams gezin. Na drie jaar moderne humaniora in Zwevegem en drie jaar sierkunsten in Brugge, studeerde ze godsdienstwetenschappen in Heverlee. Na haar studies verhuisde ze terug naar West-Vlaanderen, waar ze met haar gezin in Brugge woont.

Haar eerste boek, De spiegelplas stuurde ze in 1985 in voor de Jacob van Maerlant-debutantenprijs. Het boek eindigde als derde en werd twee jaar later gepubliceerd. Sindsdien bleef ze schrijven. Bekendheid verwierf ze vooral met haar veelbekroonde boeken over Vos en Haas, waarbij ze samenwerkt met de bekende Nederlandse illustrator Thé Tjong-Khing. Behalve voor beginnende lezers schrijft ze ook voor tieners en adolescenten. De meeste van haar boeken werden uitgegeven door Lannoo.
In de meeste boeken van Sylvia Vanden Heede sp…Lees verder op Wikipedia