Noors
Skinndød
1
Amsterdam: Querido, 2012
334 p.
9789021441900 (paperback)

Met Thomas Enger krijgt de al tamelijk uitgebreide beroepsgroep van Scandinavische thrillerauteurs er nog een lid bij. Schijndood is het debuut van deze Noorse auteur, dat nu ook in Nederlandse vertaling verschijnt. In het Noors zijn er al drie boeken verschenen met misdaadverslaggever Henning Juul in de hoofdrol, en er staan nog meer titels gepland. De boeken van Thomas Enger blijken het dus alvast in eigen land bijzonder goed te doen. Is die populariteit terecht? Het eerste deel weet nog niet echt te overtuigen en mondt na een interessant, maar niet echt origineel begin uit in een plot die steeds ongeloofwaardiger wordt.
Weinig verrassend is dat de protagonist getraumatiseerd is door drama’s uit zijn verleden: getroebleerde personages zijn niet bepaald zeldzaam in het genre. In Juuls geval betreft het de dood van zijn zoontje, waarvoor hij zichzelf de schuld geeft. Zelf overleefde hij de brand in zijn appartement, hoewel hij er de nodige littekens aan overhield. Zijn rel…Lees verder
Henning Juul is in Oslo misdaadverslaggever bij een internetkrant. Hij heeft twee jaar niet gewerkt, omdat zijn zoon om het leven kwam bij een brand in Juuls huis. Op zeker moment wordt Henriette Hagerup, studente aan de filmacademie, dood aangetroffen. Ze is ingegraven en gestenigd. Er wordt gedacht aan de Sharia (landen waar deze islamitische wet geldt, kennen het stenigen van overspelige vrouwen), mede omdat haar vriend een Pakistaanse moslim is. Het geschreven script van Henriette moet de oplossing brengen. Een belangrijk thema is de integratieproblematiek en de daaraan gelieerde moord. De lezer wordt geregeld op het verkeerde been gezet, wat het lezen spannend maakt. De verschillende verhaallijnen, neergezet in korte zinnen en korte hoofdstukken, worden niet allemaal uitgewerkt, wellicht een manier om nieuwsgierigheid op te wekken naar het vervolgdeel Fantoompijn. Thomas Enger (Oslo, 1973) is nu al een gevierd misdaadauteur - en terecht. Prima debuut met een uitstekende plot. Kle…Lees verder

Over Thomas Enger

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Rudolf H. Boettcher

Thomas Enger (Oslo, 21 november 1973) is een Noors journalist en schrijver.

Enger voltooide een sportopleiding en werkte een jaar als sportdocent. Daarna volgde hij een opleiding journalistiek en ging hij schrijven voor de internetkrant Nettavisen.

Hij debuteerde met het populaire en goed gerecenseerde boek Skinndød (Schijndood). Dat boek werd genomineerd voor de eDunnit Award 2012 voor beste misdaad-e-book, uitgeloofd door CrimeFest, een Britse misdaadromanconventie. Het is het eerste deel uit een vijfdelige reeks over Henning Juul. De vertaalrechten van de serie zijn aan 17 landen verkocht.

Hij woont momenteel met zijn vrouw en twee kinderen in Oslo.

Henning Juul-reeks
  • Skinndød (2010) - Schijndood (2012)