Het leven van een jonge Engelse vrouw aan het eind van de 19e eeuw die slachtoffer wordt van de eerzucht van haar ouders en de moraal van haar tijd.
Tess of the d'Urbervilles
Thomas Hardy
Ware: Wordsworth, 1992
446 p.
1-85326-005-3

Tess, oudste dochter van een arme plattelandsbewoner in Wessex, wordt eind 19e eeuw verlaten door haar bruidegom als zij niet het onschuldige natuurkind blijkt te zijn dat hij meende te trouwen. Zij raakt met haar familie in diepe ellende en besluit in te gaan op het verzoek van de man die haar eens verleidde. Als haar echtgenoot terugkeert, doodt zij in een twist haar verleider en vlucht met haar man. In de ogen van de auteur is zij 'a pure woman'. Zij is het slachtoffer van de wetten der herediteit en de conventionele moraal. Hoewel een duidelijk merkbare tendens het verloop der handelingen bepaalt, is de auteur toch erin geslaagd een tragische vrouwenfiguur uit te beelden die zowel eerbied als medelijden afdwingt. Het boek wordt algemeen beschouwd als de beste roman van Hardy. Roman Polanski's film naar het boek oogstte destijds veel belangstelling en bewondering. Bevat voorin een voorwoord, een kaart, het werk wordt in zijn tijd geplaatst, een introductie, een geschiedenis van het…Lees verder

Over Thomas Hardy

Thomas Hardy (Higher Bockhampton, 2 juni 1840 – aldaar, 11 januari 1928) was een Engels naturalistisch romanschrijver en dichter uit het victoriaans tijdperk en de vroege 20e eeuw. Hij wordt algemeen beschouwd als een van de grote schrijvers uit de Engelse literatuur.

Hardy werd geboren in Higher Bockhampton bij Dorchester in het graafschap Dorset, als zoon van een steenhouwer en volgde van 1862 tot 1867 een opleiding tot architect. Na enige jaren als architect te hebben gewerkt, besloot hij zich geheel toe te leggen op het schrijven. In zijn werk put hij regelmatig uit deze achtergrond en ervaring. Hij begon met het schrijven van poëzie, maar ging na zijn huwelijk over op proza om hiermee de kost te verdienen.

Tussen 1871 en 1895 schreef hij dertien romans. Zijn eerste werk, The Poor Man and the Lady, werd geweigerd door de uitgevers, waarop Hardy het manuscript vernietigde. Hij kreeg echter de nodige …Lees verder op Wikipedia