Los : roman

Tom Naegels (auteur)

Gerard Walschapprijs voor 'Los'

Tom Naegels wint zijn eerste belangrijke literatuurprijs

De vierde Literatuurprijs Gerard Walschap gaat naar Tom Naegels voor zijn roman Los. De prijs, goed voor 7.500 euro, wordt om de twee jaar toegekend aan een Nederlandstalige auteur die maximaal vier boeken op zijn naam heeft staan. Voor de dertigjarige Naegels is het zijn eerste belangrijke literaire onderscheiding.

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Met Los van Tom Naegels heeft de jury van de Literatuurprijs Gerard Walschap een semiautobiografische roman bekroond die expliciet maatschappelijke thema's als de multiculturaliteit en euthanasie behandelt. Los is ook een boek dat, in de geest van Walschap, complexloos geëngageerd is.

De jury van de prijs, voorgezeten door Hugo Clausvorser Georges Wildemeersch, wist dat engagement duidelijk te smaken. "Naegels behandelt op overtuigende wijze, zij het alles behalve zwaarwichtig, hete maatschappelijke hangijzers als euthanasie, de multiculturele samenleving…Lees verder

Spreken over deze tijd

Woensdag ging de leesclub van De Standaard der Letteren Live. De gastheer van de avond trekt zijn conclusies.

Met zijn roman Los gaf schrijver en columnist Tom Naegels in 2005 een nieuwe kijk op wat het betekent om in deze tijd te leven. Of liever, wat deze tijd oproept aan vragen en twijfels. Naegels vroeg zich vooral af wat verbondenheid vandaag nog kan inhouden, tussen individuen, tussen de generaties, tussen autochtonen en allochtonen, of tussen een overgeleverde volkscultuur en het nieuwe, postmoderne levensgevoel.

Via de site van De Standaard stelde Naegels de vraag ook aan zijn lezers. Zo kon de eerste editie van De Leesclub Live van De Standaard der Letteren woensdag in het Brusselse literatuurhuis Passa Porta aan de slag.

Naegels bedacht Los als een sociale en daarom geëngageerde roman, waarin hij zowel de concrete samenleving wilde tonen, als de manier waarop hijzelf daarin een plaats zoekt. Die betrokkenheid bij de eigen tijd helpt verklaren waarom het boek niet alleen een succes werd in de boekhandel (het is nu aan zijn dertiende druk toe), maar ook soms passionele …Lees verder

Opstand van een personage

In Los vergoelijkt Tom Naegels racisme, schreef Dyab Abou Jahjah vorige week in deze bijlage. Tom Naegels reageert.

Dat krijg je als je bestaande mensen als personage kiest. They talk back. En ze zijn meestal niet blij met de manier waarop ze in je roman opgevoerd worden. Eigenlijk heb ik met Los nog geluk gehad. Drie jaar na publicatie is Dyab Abou Jahjah de eerste die publiek laat weten hoe kwaad hij is (DSL 10/10). Mijn ex, Nadia uit het boek, had me persoonlijk al wel laten weten dat ze not amused was. Maar met een beetje pech had ik een regelrechte opstand van personages beleefd: mijn moeder, boos, omdat ze niet tijdens de Tweede Wereldoorlog is geboren en nooit een oorkonde heeft gekregen van Camille Huysmans; mijn andere ex, Saskia uit het boek, omdat wij op een andere manier uit elkaar zijn gegaan dan ik doe uitschijnen; De Strangers, omdat John die mop over de schoonmoeder nooit heeft gemaakt; mijn overleden grootvader, omdat hij nooit aan zo'n inburgeringscursus heeft deelgenomen; ikzélf, omdat ik die relatie met Nadia een jaar nà het overlijden van mijn grootvader heb beleefd

Va…Lees verder

Los van de werkelijkheid

Dyab Abou Jahjah is niet erg onder de indruk van Los. Naegels schetst een karikaturaal en onjuist beeld van hemzelf en de AEL. Los is voor hem een racistisch boek.

'Een vriend van mij die Los heeft gezien, zegt dat het een belachelijke rechtse film is'.

Dyab Abou Jahjah

Toen Los uitkwam, heb ik een resumé gekregen van de persdienst van AEL met de passages die over mezelf en de beweging gaan. Ik was eerst ontzettend boos dat Tom mijn naam heeft gebruikt in het boek zonder me op de hoogte te brengen. Als het fictie is, dan moet het fictie blijven, dus waarom verandert hij de naam van Ahmed Azzuz in Ali Ouhada maar blijft mijn naam staan? Gebruikt hij mij en mijn publieke profiel? Ik vond de voorstelling van mezelf en de AEL in het boek ook zeer leeg en karikaturaal. We worden afgebeeld als een bende pubers die zich bezighouden met loos protest en kattenkwaad, los van elke maatschappelijk analyse, behalve dat ze iedereen verwijten een racist te zijn. Ik ben ook nooit op een informele manier met Tom Naegels omgegaan, laat staan dat we samen 'Lady in red' zouden hebben gezongen.

Wel heb ik Tom vaak gezien in de context van zijn…Lees verder

Walschapprijs voor Tom Naegels

De Literatuurprijs Gerard Walschap eist een plaatsje op in letterenland. Tom Naegels wint met ,,Los''.

,,authentiek en levensecht boek''

BRUSSEL.

Met een defilé van genomineerden en vroegere winnaars werd de prijs gisteren uitgereikt in de Bourla in Antwerpen, in een decor van Jan Van Riet.

Tom Naegels (Los) en Annelies Verbeke (Slaap!) waren als enige Vlaamse romanschrijvers genomineerd voor de vierde editie. De overige kanshebbers waren de Nederlandse auteurs Désanne van Brederode, Marja Brouwers, Stephan Enter, Jan Fontijn, Pieter Waterdrinker en Tommy Wieringa.

Juryvoorzitter Georges Wildemeersch prees Tom Naegels omdat hij de actualiteit niet schuwt en zich ver van pasklare antwoorden houdt. Hij noemde Los een ,,hoogstpersoonlijk, authentiek en levensecht boek over Borgerhout, Bompa en Abou Jahjah.''

Los is de derde roman van Tom Naegels, voormalig journalist van Het Laatste Nieuws en vast columnist van deze krant. In een ongecompliceerde taal vertelt hij het autobiografische verhaal van een naar de dood hunkerende grootvader, een onmogeli…Lees verder

Terwijl zijn grootvader op sterven ligt, overdenkt Tom Naegels, journalist, diens leven, waarin hij van socialist in bijna racist veranderde, en neemt hij bij zichzelf waar dat hij in grote twijfel verkeert bij gebeurtenissen die hij meemaakt in Antwerpen, waar de culturele tegenstellingen een wijk doen overkoken. Het knappe van dit boek is dat het een verslag van deze tijd is, van rassenrellen in Antwerpen, waar het Vlaams Blok opereert, maar ook over de AEL van Abou Jahjah gaat. Als moderne, ruimdenkende intellectueel probeert Tom afstand te houden, maar een paar incidenten, en zijn Pakistaanse vriendin, trekken hem mee in de gebeurtenissen. Het liefdevolle portret van zijn eigenzinnige maar recalcitrante opa leidt tot een zelfinzicht dat meer dan voorheen de twijfel toelaat. Een boek dat een moeilijk dilemma van deze tijd scherp ontrafelt. Op het omslag beelden uit de recente verfilming door Jan Verheyen. Normale druk.

Over Tom Naegels

Tom Naegels (Antwerpen, 14 oktober 1975) is een Vlaams schrijver en theatermaker.

Naegels voltooide zijn middelbare studies in het Koninklijk Atheneum 2 in Antwerpen en studeerde later Germaanse Talen aan de universiteit van Antwerpen (de toenmalige UFSIA en UIA). Vandaag woont hij in het Antwerpse district Berchem.

Als kind ondernam hij zijn eerste pogingen tot literatuur, maar het duurde tot 1993 voor een van zijn creaties in druk verscheen. Het ging om een genummerde oplage van een poëziebundel, Feest bij de Kleine Godin. In 1995 werd het verhaal Elise! opgemerkt en twee jaar later geeft uitgeverij Manteau de verhalenbundel Het heelal in! Vijf stukjes van de kosmos uit. De bundel en de jonge auteur krijgen veel aandacht van de pers. Een tweede roman, Meester Kader (1999), volgt. Naegels begint te werken als journalist, columnist en ghostwriter, maar dat vermindert zijn literaire productie niet. In 2001 verschijnt het kinderverhaal…Lees verder op Wikipedia