De handtekeningenman
Zadie Smith
The autograph man
Amsterdam: Prometheus, 2002
286 p.
90-446-0171-7

Zadie Smith (geb. 1975) is geboren in Londen, maar komt uit een gemengd huwelijk: vader Engels, moeder Jamaïcaans. Ze studeerde Engelse literatuur in Cambridge en pas 21 wist ze -- op basis van een kortverhaal in de Oxford and Cambridge anthology en een deel van een nieuw manuscript -- een contract los te weken voor twee romans, ter waarde van een kwart miljoen pond. Prompt sprongen de media er van alle kanten op. Maar deze keer bleek het niet om een voorbijgaande hype te gaan. Witte tanden (2000) bleek het aangekondigde talent te evenaren, wat haar de Whit-bread First Novel Award, de James Tait Black Memorial Prize en de Commonwealth Writer's First Book Award opleverde. Jammer genoeg werd haar tweede boek, The autograph man (vert. De handtekeningenman), te snel bij elkaar geschreven. Hoewel Smith aan het label van chroniqueur van de multiculturele samenleving zou willen ontsnappen, introduceert ze een half joods, half Chinees hoofdpersonage die handtekenin…Lees verder
Met haar veelbekroonde debuutroman 'Witte tanden'* brak de 28-jarige auteur wereldwijd door en creëerde ze hoge verwachtingen voor haar tweede boek. Hoofdfiguur in dit boek is de merkwaardige Alex-Li Tandem, gewiekste handelaar in handtekeningen, niet te beroerd voor een vervalsing tussendoor. Tot hij, tegen de stroom verzamelaars en oplichters in, een papieren spoor volgt dat alle andere overtreft en hem uiteindelijk vooral met zichzelf confronteert. Hoofdfiguur, setting en verhaalmotieven zijn origineel, de stijl is vaak pittig, onderkoeld humoristisch, met rake dialogen, maar de roman mist de sfeer en vaart van haar debuut en verzandt te vaak in wijdlopige uiteenzettingen. De auteur reageerde inmiddels op de scherpe kritische reacties van de Amerikaanse pers met de mededeling geen fictie meer te zullen publiceren. Paperback; zeer kleine druk.

Over Zadie Smith

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Zadie Smith (Londen, 25 oktober 1975) is een Britse schrijfster van romans, verhalen en essays.

Zij wordt beschouwd als een van Groot-Brittanniës meest getalenteerde jonge auteurs. Haar debuutroman White Teeth (2000), waarmee zij drie prestigieuze prijzen in de wacht sleepte, werd gevolgd door The Autograph Man (2002) en On Beauty (2005). Smiths werk zou geïnspireerd zijn door Vladimir Nabokov, E.M. Forster, Charles Dickens, Franz Kafka, George Eliot, Martin Amis, Raymond Carver en David Foster Wallace, hoewel er ook analogieën te vinden zijn met Arundhati Roy.

Sadie Smith, zoals ze toen officieel heette, groeide op in de Londense gemeente Brent bij haar Engelse vader Harvey Smith en haar Jamaicaanse moeder Yvonne McLean, haar vaders tweede vrouw. Op 14-jarige leeftijd veranderde Sadie haar naam in Zadie. Als kind hield ze van tapdansen en acteren. Tijdens haar opleiding Engelse literatuu…Lees verder op Wikipedia