Over schoonheid
Zadie Smith
On beauty
Amsterdam: Prometheus, 2006
414 p.
90-446-0638-7

De shortlist van de Booker Prize 2005 gaat de geschiedenis in als de sterkste in jaren. Niet alleen zit de Britse literaire roman weer steviger in de lift, ook de jury werd erop geselecteerd om in het zog van de vorige laureaat (Alan Hollinghurst met De schoonheidslijn), opnieuw een literair statement te brengen. Gedaan met de profileringsdrang van de sponsors om een aantal incompetente BB's (Bekende Britten) in de jury te loodsen. Onder het voorzitterschap van emeritus hoogleraar John Sutherland, die als columnist bij 'The Guardian' regelmatig de knuppel in het literaire hoenderhok gooit, werd voor beproefde degelijkheid gekozen. In de shortlist was dan ook geen spoor meer te vinden van de obligate gehypete auteurs met ronkende debuten. Wie minder dan drie romans op zijn actief had, kwam niet in aanmerking. Van de andere kant werd het brede, kleurrijke literaire palet van de Britse Commonwealth bijna volledig genegeerd. De jury ging voor een etnisch gevarieerd Brits onderonsje…Lees verder
Als de linkse Engelse Rembrandt-kenner Howard Belsey, hoogleraar kunstgeschiedenis aan een Amerikaanse universiteit, hoort dat zijn oudste zoon, werkend voor zijn rivaal, de veel succesvollere, rechtse hoogleraar Kipps, wil trouwen met diens dochter Victoria, vertrekt hij naar Londen om dit te voorkomen. Gelukkig blijkt Jerome al aan de dijk gezet, maar 9 maanden later komt Kipps een jaar aan Howards faculteit doceren en worden de families tot zijn ongenoegen vaak met elkaar geconfronteerd. Als uitkomt dat Howard, die al eerder een affaire had, vrijde met Victoria, wil zijn vrouw scheiden. Maar tijdens een desastreuze lezing lijkt verzoening mogelijk. Van de jonge Engelse schrijfster (1975) verschenen eerder de sterke romans 'Witte tanden'* en 'De Handtekeningenman'. Deze door E.M. Forster's 'Howard's End' geïnspireerde roman werd genomineerd voor de Man Booker Prize 2005. Het bijzonder boeiende, geestige verhaal beschrijft ironisch en heel raak, soms ook subtiel, zowel de universita…Lees verder

Over Zadie Smith

CC BY 3.0 - Foto van/door David Shankbone

Zadie Smith (Londen, 25 oktober 1975) is een Britse schrijfster van romans, verhalen en essays.

Zij wordt beschouwd als een van Groot-Brittanniës meest getalenteerde jonge auteurs. Haar debuutroman White Teeth (2000), waarmee zij drie prestigieuze prijzen in de wacht sleepte, werd gevolgd door The Autograph Man (2002) en On Beauty (2005). Smiths werk zou geïnspireerd zijn door Vladimir Nabokov, E.M. Forster, Charles Dickens, Franz Kafka, George Eliot, Martin Amis, Raymond Carver en David Foster Wallace, hoewel er ook analogieën te vinden zijn met Arundhati Roy.

Sadie Smith, zoals ze toen officieel heette, groeide op in de Londense gemeente Brent bij haar Engelse vader Harvey Smith en haar Jamaicaanse moeder Yvonne McLean, haar vaders tweede vrouw. Op 14-jarige leeftijd veranderde Sadie haar naam in Zadie. Als kind hield ze van tapdansen en acteren. Tijdens haar opleiding Engelse literatuu…Lees verder op Wikipedia